måndag 17 maj 2010

SD stoppas av lokalpolitikerna...

Läste nedanstående artikel...


Samarbete för att stoppa SDMånga lokalpolitiker i landet vill samarbeta över blockgränserna för att stoppa Sverigedemokraterna om de blir vågmästare efter valet. En kartläggning som SR Ekot gjort svarade tre av fyra politiker att de kan tänka sig att bilda majoritet över blockgränserna för att stänga ute Sverigedemokraterna. För en månad sedan sa Socialdemokraterna och Moderaterna i Stockholm att de är beredda att samarbeta över blockgränserna om Sverigedemokraterna blir vågmästare där. Och den nu aktuella kartläggningen visar att partierna i Göteborg också kan tänka sig det. I Malmö resonerar man lite olika. Socialdemokraterna förutsätter blocköverskridande samarbete medan Moderaterna inte kan tänka sig samarbete med S men däremot med Miljöpartiet som inte helt avvisar inviten.
(Sveriges Nyheter)



Då undrar jag...
Om man går över blockgränserna för att stoppa ett parti så de inte blir vågmästare? Betyder det att om jag nu inte vill att de röda ska sammarbeta med de blåa (eller tvärtom)... ska jag då rösta på SD så jag blir garanterad att alla partier jobbar efter det som de sagt att de tycker och tänker göra efter valet? Och tänker alla så... Då kommer inte SD vara vågmästare. De kommer att vara ensama kvar. 
Och om vi nu kan sammsas över blockgränserna så behöver vi kanske inte ha val alls. Då har vi ju löst det! Läs SD´s valmaifest och sen så sätter ni samman ett parti som tycker tvärtom. Klart! Då blir det SD på en röstsedel och alla andra på en röstsedel.


Nu handlar det inte om att jag röstar på SD, utan att jag tycker tankesättet är konstigt. Bara för det kommer ett parti som har en avvikande åsikt så ska alla andra slå sig ihop mot dem. 
För mig känns det lite som att sätta demokration ur spel. Misstänker att SD fått den position för svenska folket röstat så. Man jag kan ha fel....


Ja, jag läste att det resonerades olika på olika orter. Det är tankesättet jag reagerar på.

Inga kommentarer: